Sligro, Trading update derde kwartaal 2016.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

20/10/2016 07:39
De omzet van Sligro Food Group N.V. over de eerste drie kwartalen (39 weken) van 2016 beliep € 2.067 miljoen, een toename van 6,9% (Q3: 8,1%) ten opzichte van een omzet van
€ 1.933 miljoen in 2015. Exclusief het effect van overnames nam de omzet toe met 2,1% (Q3: 3,1%).

De omzet van Foodservice nam met 10,5% toe (Q3: 12,2%). Exclusief het effect van overnames nam de omzet toe met 3,5% (Q3: 5,2%). De omzet van Foodretail nam met 0,5% af (Q3: min 0,8%). De identieke consumentenomzet van de EMTÉ-supermarkten nam af met 2,1% (Q3: min 1,8%).
De totale omzet kan als volgt worden verdeeld (x € miljoen):
Q3 t/m Q3
2016 2015 2016 2015
Foodretail 203 206 617 621
Foodservice 509 453 1.450 1.312
Totaal 712 659 2.067 1.933

Foodservice
De omzet van Foodservice nam met 10,5% toe (Q3: 12,2%).
Exclusief het effect van overnames nam de omzet toe met 3,5% (Q3: 5,2%). De omzet van het in 2015 geacquireerde Bouter is met ingang van dit derde kwartaal onderdeel van de autonome ontwikkeling. JAVA en de van De Kweker overgenomen locaties voegden samen in het derde kwartaal € 32 miljoen omzet toe en presteren daarmee in lijn met onze verwachtingen.

Foodretail
De omzet van Foodretail nam met 0,5% af (Q3: min 0,8%).
De identieke consumentenomzet van de EMTÉ-supermarkten
nam af met 2,1% (Q3: min 1,8%). De positieve trend
aan het einde van het tweede kwartaal heeft in de winkels
van EMTÉ onder de oude 2.0 formule maar beperkt vervolg
gekregen in het derde kwartaal. Onder de nieuwe EMTÉ 3.0
is in het derde kwartaal één geheel nieuwe franchise locatie
toegevoegd en zijn drie filialen van 2.0 naar 3.0 omgebouwd.
In juli is één filiaal gesloten.
Vooruitzichten
Het verdere herstel van de economie vertaalt zich nog altijd
in geleidelijk herstel binnen onze afzetmarkten. Met name bij
Foodservice profiteren wij daar volop van en zien wij onze omzetgroei aantrekken. In Foodretail blijven we, met name in
de winkels onder de oude 2.0 formule, achter op de markt.
Zoals reeds bij onze halfjaarcijfers is toegelicht, hebben we
bij Foodservice te maken met acquisitie- en integratiekosten
die het resultaat wat drukken. Bij Foodretail leidt de omzetafname
bij de winkels onder de oude 2.0 formule in combinatie
met toegenomen promo- en campagnedruk tot een lagere
brutowinstmarge. Daarnaast leidt de ombouw en opstart van
de 3.0 locaties op korte termijn tot extra kosten. Bovendien
ontbreekt in vergelijking met vorig jaar de 53e week in het
voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal.
De combinatie van bovengenoemde effecten zorgt per
saldo voor druk op de resultaten van Sligro Food Group. Wij
verwachten voor dit jaar dan ook duidelijk onder de recordwinst
van vorig jaar uit te komen.
De omzetcijfers over 2016 zullen op 4 januari 2017 bekend
worden gemaakt, terwijl de volledige jaarcijfers over 2016 op
26 januari 2017 worden gepubliceerd.
Sligro Food Group bestaat uit foodretail- en foodservicebedrijven,
die zich direct en indirect richten op de markt
van de etende mens. Dit geschiedt bij Foodservice als
groothandel
en bij Foodretail als groothandel en detaillist.
Sligro Food Group streeft ernaar een constant en beheerst
groeiende kwaliteitsonderneming te zijn voor al haar stakeholders.
Over het jaar 2015 is een omzet gerealiseerd van bijna
€ 2,7 miljard met een nettowinst van € 81 miljoen. Het
gemiddeld aantal personeelspersoneelsleden op fulltime basis bedroeg
ruim 5.700.
Veghel, 20 oktober 2016
Namens Sligro Food Group
Koen Slippens

tijd 09.11
Sligro EUR 33,10 -47ct vol. 12.622



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL