Colruyt Groep omzet stijgt met 3,0% Resultaten in lijn met de verwachtingen.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

12/12/2018 06:56
Geconsolideerde halfjaarlijkse informatie 2018/19.
I. Krachtlijnen
? Omzet van Colruyt Group groeit met 3,0% tot meer dan EUR 4,5 miljard.
? Marktaandeel in België stijgt tot 32,4% in de eerste jaarhelft van 2018/19 (31,9% in de eerste jaarhelft van 2017/18).
? Brutowinstmarge stijgt van 25,7% tot 26,3% in de eerste jaarhelft. De brutomarge van 2018/19 is in lijn met de tweede jaarhelft van 2017/18.
? Het enseigne Colruyt maakt haar laagsteprijsbelofte dagelijks waar.
? Investeringen in de langetermijnstrategie worden onverminderd verdergezet. Efficiëntie, kwaliteit, innovatie en duurzaamheid blijven voorop staan.
? Continue investeringen in het distributienetwerk en in transformatieprogramma’s resulteren in hogere afschrijvingen.
? Bedrijfsresultaat (EBIT) stijgt van 5,2% tot 5,5% van omzet.
? Hoger financieel resultaat en lager aandeel in resultaat uit deelnemingen door éénmalige effecten.
? Nettowinst stijgt met EUR 28 miljoen tot EUR 208 miljoen (4,5% van omzet).
? Investeringen in materiële en immateriële vaste activa bedragen EUR 183 miljoen.
? Netto geldmiddelen en kasequivalenten bedragen EUR 210 miljoen, een toename met EUR 123 miljoen ten opzichte van 31 maart 2018.
? Eind september 2018 telt Colruyt Group telt 27.764 medewerkers (voltijdse equivalenten) versus 27.758 op 30 september 2017.

III. Beheersverslag
A. Geconsolideerde winst- en verliesrekening
De omzet steeg met 3,0% tot EUR 4.595 miljoen in de eerste jaarhelft van 2018/19. Exclusief brandstoffen bedroeg de omzetgroei 2,3%. Organische groei, inflatie van de verkoopprijzen en uitbreiding van de verkoopoppervlakte verklaren de omzetstijging ten opzichte van vorig jaar. Er was dit jaar een negatief kalendereffect van ongeveer 2,0% door minder verkoopdagen.
Het marktaandeel in België van Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar Colruyt Group groeide van 31,9% tot 32,4% in de eerste jaarhelft van boekjaar 2018/19.
De brutowinstmarge bedroeg 26,3% van de omzet (25,7% in 2017/18). De Belgische retailmarkt was minder concurrentieel dan in het eerste semester van vorig jaar, dat gekenmerkt werd door meer promo-acties en door een hogere prijs- en promodruk. De retailmarkt werd minder concurrentieel tijdens de tweede jaarhelft van vorig jaar en dit heeft zich verdergezet in het eerste semester van 2018/19.
Het enseigne Colruyt blijft haar merkbelofte trouw en garandeert haar klanten de laagste prijs voor elk product op elk moment.
Colruyt Group heeft haar operationele kosten onder controle gehouden. De stijging van de operationele kosten van 17,8% tot 17,9% van de omzet wordt voornamelijk verklaard door onverminderde investeringen in medewerkers, distributiekanalen, veranderings-projecten en de verdere verduurzaming van de ketens.
De EBITDA-marge bedroeg 8,4% versus 7,9% in het eerste semester van 2017/18. De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan de hogere brutowinstmarge.
De investeringen in het distributienetwerk en in transformatieprogramma’s resulteerden in een toename van de afschrijvingen met EUR 7 miljoen tot EUR 125 miljoen. De eerste jaarhelft van 2018/19 omvatte een waardevermindering op transformatieprogramma’s ten belope van EUR 9 miljoen.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg met EUR 21 miljoen tot EUR 253 miljoen. De EBIT-marge steeg van 5,2% tot 5,5% van de omzet.
Het financieel resultaat is toegenomen door de meerwaarde (EUR 18 miljoen) die Colruyt Group realiseerde op de verkoop van de participatie in het offshore windmolenpark Northwester 2.
De resultaten uit deelnemingen daalden dit jaar met EUR 8 miljoen voornamelijk door de éénmalige positieve resultaten bij Parkwind groep in 2017/18 (effect van EUR -15 miljoen) en de hogere resultaten op de participatie in Vendis Capital in 2018/19 (EUR +5 miljoen).
De effectieve belastingvoet is gedaald van 30,6% tot 27,3%, voornamelijk door de hervorming van de vennootschapsbelasting in België en door de niet-belaste meerwaarde op de verkoop van de deelneming in Northwester 2.
De winst van de periode bedroeg EUR 208 miljoen (4,5% van de omzet).

B. Winst- en verliesrekening per segment
1. Detailhandel (Retail)
De omzet van de detailhandelsactiviteit steeg met 2,7% tot EUR 3.781 miljoen. Retail vertegenwoordigde 82,3% van de geconsolideerde omzet. De exportactiviteit van Colex wordt vanaf 2018/19 in het retailsegment gerapporteerd.
De Belgische retailmarkt was in de eerste jaarhelft van 2018/19 minder concurrentieel dan in de eerste jaarhelft van vorig jaar. Het aandeel van de huismerken is toegenomen, mede door verdere prijsverhogingen bij de nationale merken. Sinds de invoering van de accijnsverhoging op alcoholische dranken drie jaar geleden blijft het negatieve effect van grensaankopen toenemen.
De omzet van Colruyt in België en Luxemburg steeg met 1,7% door de combinatie van verkoopprijsinflatie, volumegroei en een negatief kalendereffect.
Colruyt blijft inzetten op winkeluitbreidingen en -vernieuwingen. In de eerste jaarhelft van 2018/19 openden drie nieuwe Colruyt-winkels de deuren. Tegen 2029 worden 171 Colruyt-winkels omgebouwd tot lage-energiewinkels.
Colruyt Laagste Prijzen maakt haar merkbelofte dagelijks waar, door voor elk artikel op elk moment de laagste prijs te garanderen. Prijsverlagingen én promoties van concurrenten worden dagelijks in de verkoopprijzen verrekend. Zo blijft Colruyt Laagste Prijzen de goedkoopste supermarkt in België.
OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van 6,9%. Winkel-openingen, nieuwe klanten en verkoopprijsinflatie, gedeeltelijk gecompenseerd door het negatieve kalendereffect, verklaren de omzetgroei.
Tijdens de eerste jaarhelft van 2018/19 opende OKay twee nieuwe winkels. OKay voorziet de komende jaren gemiddeld zes openingen per jaar, evenals de geleidelijke uitrol van het vernieuwde OKay-winkelconcept. Bio-Planet blijft de voortrekker van de groep op vlak van biologische producten, gezonde voeding en duurzaamheid. Bio-Planet opende haar eerste winkel in een stadscentrum en lanceerde ‘Voedingskompas’, een testplatform dat 1.500 gezinnen gedurende 6 maanden gepersonaliseerd voedingsadvies geeft. De Cru-belevingsmarkten werkten verder aan hun omzetgroei en operationele efficiëntie.
Colruyt Group biedt haar klanten 3 duidelijk onderscheidbare merklagen aan: (inter)nationale merken, producten van Boni Selection (het thuismerk van Colruyt Group) en producten van Everyday (het discountmerk van de groep).
De omzet van Colruyt in Frankrijk groeide met 11,6%. Exclusief brandstoffen bedroeg de omzetgroei 9,2% dankzij organische groei en expansie. De Franse retailmarkt kende een licht inflatie-effect in de eerste jaarhelft van 2018. De klanten waarderen het kwalitatieve assortiment, het nieuwe winkelconcept, de merkbelofte ‘Tout simplement l’essentiel’ en de scherpe prijzen van de Colruyt-winkels. Colruyt Group blijft dan ook onverminderd investeren in haar Franse retail-activiteiten. Er werden vier nieuwe winkels geopend in de eerste jaarhelft van 2018.
Het boekjaar van de Franse activiteiten (1 januari - 31 december) wordt in de tweede jaarhelft van dit jaar gealigneerd met dat van Colruyt Group (1 april - 31 maart). Bijgevolg zal boekjaar 2018/19 vijftien maanden resultaten van de Franse activiteiten bevatten.
De gezamenlijke winkelomzet van Dreamland en Dreambaby was 7,1% lager dan vorig jaar. De omzetdaling was voornamelijk het gevolg van een negatief kalendereffect (Pasen) en minder goed weer in het voorjaar. Er was ook de verdere verschuiving naar online verkopen en de impact van de sluiting van een Franse Dreamland-winkel.

zie & lees verder op
https://www.colruytgroup.com/wps/wcm/connect/cg/d8ff0029-1731-489c-98ff-77f23629a061/Persbericht+-+P6+2018-19+-+20181211+-+NL+%28final+-+incl.+IFRS+addendum%29_1.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO=url&CACHEID=ROOTWORKSPACE.Z18_NI0C1CS0O81620QKM9KAC02H94-d8ff0029-1731-489c-98ff-77f23629a061-muubF0O



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL