Significante stijging omzet duurzame voeding

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

23/10/2016 09:14
ALTBOMMEL - De verkoop van duurzame(re) voeding groeit sterk. In het eerste halfjaar van 2016 groeide de verkoop zelfs met 24 procent. Dat blijkt uit cijfers van IRI, in opdracht van Monitor Keurmerken.

De verkopen van duurzame voeding* in de Nederlandse supermarkten stegen in de eerste helft van 2016 naar bijna 1,3 miljard euro. In dezelfde periode vorig jaar lag de duurzame omzet nog maar net boven de 1 miljard euro. Over totaal 2015 bedroeg de ‘duurzame’ omzet overigens ruim 2,1 miljard in het supermarktkanaal: 9,1 procent van de totale voedselomzet. Met een groei van 24% in 2016 groeit duurzame voeding dus fors sterker dan ‘reguliere’ voeding. De totale supermarktomzet laat namelijk een groei van 2,4 procent zien in het eerste half jaar.

Bewust
De sterke groei van totaal duurzaam komt voort uit verschillende factoren. Enerzijds groeit het aanbod, en aan de andere kant is er ook een consumententrend van stijgend bewustzijn over eten, dierenwelzijn en over de herkomst van voeding, schrijft IRI in een persbericht.

Vis
De drie grootste keurmerken zijn Beter Leven, Biologisch en UTZ (samen goed voor 80% van de totale omzet). De grootste absolute groei wordt gerealiseerd door Beter Leven, De groei van Beter Leven Keurmerk wordt vooral gedreven door de groei van 1 ster producten en dan vooral varkensvlees en kip. Bij varkensvlees wordt de groei vooral gedreven doordat regulier varkensvlees door de supermarkten wordt vervangen door Beter Leven met 1 ster. Ook de omzet van producten met 2&3 sterren zit in de lift wat aangeeft dat ook de shopper steeds vaker bewust kiest voor meer
diervriendelijkere voeding. Niet alleen vlees maar ook vis wordt steeds duurzamer. De hoeveelheid vis die verkocht wordt met een ASC keurmerk (voor gekweekte vis) of een MSC logo (voor wilde vis) groeide met 39 procent. Vooral de omzet
in verse vis zoals zalm met een duurzaamheidslogo is toegenomen.

*Duurzaam wordt door IRI gedefinieerd als alle producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ, LR of Milieukeur. De meeste van deze keurmerken zijn recent door Milieucentraal ook benoemd als topkeurmerk.

Bron: Levensmiddelenkrant
door Kim van Dijk



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL