Financiële resultaten van de Proximus Groep - Tweede kwartaal 2021

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 30/07/2021 07:38
De Proximus Groep zet sterke commerciële resultaten neer, met een terugkeer naar omzetgroei in het tweede kwartaal, en bevestigt zijn jaarverwachtingen
Aanhoudend sterke groei van het aantal abonnees in Q2 '21: +48.000 voor mobiel, +10.000 voor internet en +12.000 voor tv.
Versnelde groei van de klantenbasis voor fiber in het Consumer-segment met 14.000 extra klanten in Q2, tot een totaal van 90.000 eind juni.
Versnelde fiberuitrol: 89.000 extra woningen en bedrijven aansluitbaar, goed voor een totaal van 621.000. Voetafdruk boven 10% van alle Belgische woningen en bedrijven.
Onderliggende omzet op de thuismarkten van 1.080 miljoen EUR, 2,4% hoger op jaarbasis.
De omzet van TeleSign bleef groeien met dubbele cijfers, +22,5% in Q2 bij een constante wisselkoers.
BICS zag zijn kwartaaltrend opmerkelijk verbeteren t.o.v. de geannualiseerde negatieve effecten van COVID-19; de omzet in Q2 steeg met 2,5%.
Totale onderliggende groepsebitda van 459 miljoen EUR, 3,7% lager dan het jaar voordien.
Stevige genormaliseerde vrije kasstroom van 262 miljoen EUR over het eerste semester.
Mobile Vikings is sinds juni geïntegreerd in de Proximus Groep.
Jaarverwachtingen voor 2021 bevestigd.
Highlights Q2 2021
Proximus sloot het tweede kwartaal van 2021 af met opnieuw sterke commerciële prestaties voor zijn voornaamste telecomdiensten: op groepsniveau kwamen er 48.000 mobiele postpaidkaarten, 10.000 internet- en 12.000 tv-abonnementen bij. In het Consumer-segment bleven de aanbiedingen met hogere waarde succesvol: de convergente basis groeide met 18.000 klanten aan tot een totaal van 1.163.000, dat is 6,6% meer dan 12 maanden geleden. Nog eens 14.000 Consumer-klanten tekenden in op een fiberproduct, wat het totaal op 90.000 brengt. In het tweede kwartaal kozen 142.000 klanten voor een Flex-aanbod, wat het totale aantal Flex-abonnementen op 619.000 brengt. Als gevolg van de veranderende klantenbehoeften is het aantal vaste spraaklijnen in het tweede kwartaal van 2021 met 37.000 gedaald.
Proximus zag zijn onderliggende omzet op de thuismarkten met 2,4% stijgen tot 1.080 miljoen EUR. Op organische basis, d.w.z. zonder rekening te houden met de bijdrage van Mobile Vikings, steeg de omzet op de thuismarkten met 2,0%. De trendverbetering tegenover de vorige kwartalen was merkbaar in alle klantensegmenten van de thuismarkten: de omzet van Consumer steeg met 2,3% (1,4% organisch), die van Enterprise ging 3,5% hoger en de omzet van Wholesale nam toe met 0,4% in vergelijking met één jaar geleden.
De totale ebitda van Proximus op de thuismarkten bedroeg 430 miljoen EUR in het tweede kwartaal van 2021, of 2,7% lager dan het jaar voordien. De stijging van de directe marge op de thuismarkten (+1,4%) werd ruimschoots tenietgedaan door een toename van de kosten met 6,4%. De vergelijkingsbasis in 2020 was uitzonderlijk laag door beperkingen in het kader van COVID-19 (13 miljoen EUR) en een eenmalige opname van een voorziening (6 miljoen EUR). Bovendien stegen de kosten door een toename van het aantal klanteninteracties (door o.a. Fiber-migraties, Flex en technische ondersteuning), door de lopende transformatie van Proximus en door de effecten van cloudificatie. Dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door het lopende kostenefficiëntieprogramma, gericht op domeinen die geen impact hebben op de klant. Organisch lag de ebitda op de thuismarkten 3,0% lager op jaarbasis.
TeleSign boekte in het tweede kwartaal van 2021 een omzet van 77 miljoen EUR, een stijging met 12,8% op jaarbasis en met 22,5% bij een constante wisselkoers[1], dankzij zowel programmeerbare communicatie als digitale identiteitsdiensten. De totale ebitda kwam uit op 4 miljoen EUR, inclusief een toename van de investeringen ter ondersteuning van de groeistrategie van het bedrijf.
BICS zag zijn omzet in het tweede kwartaal met 2,5% stijgen tot 242 miljoen EUR, een opmerkelijke trendverbetering t.o.v. de geannualiseerde negatieve effecten van COVID-19. BICS toonde veerkracht in een competitieve markt: de omzet uit zijn kerndiensten steeg met 26,4% ten opzichte van een lagere vergelijkbare basis, dankzij hoge A2P-volumes in combinatie met een gunstige bestemmingenmix. Dit werd gedeeltelijk tenietgedaan door de verdere achteruitgang van de omzet uit traditionele diensten. In het tweede kwartaal van 2021 bedroeg de ebitda van BICS 26 miljoen EUR, een stijging met 2,6%.
De totale onderliggende groepsebitda kwam in het tweede kwartaal van 2021 uit op 459 miljoen EUR, 3,7% lager dan het jaar voordien, met een ebitdamarge voor de Groep van 33,5%. Op organische basis daalde de groepsebitda met 4,0%.
Exclusief spectrum en voetbaluitzendrechten kwam de geboekte capex van Proximus voor het tweede kwartaal van 2021 uit op 272 miljoen EUR, wat het totaal voor het eerste semester van 2021 op 497 miljoen EUR brengt. De stijging met 79 miljoen EUR op jaarbasis was grotendeels toe te schrijven aan de fiberuitrol. De uitrol van Proximus versnelde nog: 89.000 bijkomende woningen en bedrijven werden aangesloten op fiber, wat de fibervoetafdruk van Proximus eind juni 2021 op 621.000 woningen en bedrijven bracht, goed voor een dekkingsgraad van iets meer dan 10%.
Voor het tweede kwartaal van 2021 boekte de Proximus Groep een vrije kasstroom van -11 miljoen EUR, inclusief de kasuitstroom voor de overname van Mobile Vikings. Dit laatste element buiten beschouwing gelaten, kwam de genormaliseerde vrije kasstroom voor het tweede kwartaal van 2021 uit op 119 miljoen EUR. De totale genormaliseerde vrije kasstroom voor het eerste semester van 2021 bedroeg aldus 262 miljoen EUR, tegenover een genormaliseerde vrije kasstroom van 254 miljoen EUR voor het eerste semester van 2020.

Guillaume Boutin
CEO van de Proximus Groep
"Dankzij de aanhoudend sterke klantengroei zijn we goed op weg om onze jaarvooruitzichten waar te maken.

Ter inleiding van deze kwartaalresultaten wil ik even terugblikken op de recente verwoestende overstromingen in België. Mijn gedachten gaan uit naar alle slachtoffers en hun families in de getroffen gebieden. Tegelijkertijd stond ik versteld van de inzet van vele Proximus-collega's de voorbije twee weken. Deze gebeurtenissen hebben eens te meer duidelijk gemaakt welke belangrijke maatschappelijke rol wij spelen, in de eerste plaats via onze infrastructuur en de connectiviteit die deze biedt, maar ook meer algemeen als essentieel onderdeel van het Belgische socio-economische weefsel. De voorbije twee weken hebben ons ook levendig herinnerd aan onze kwetsbaarheid ten opzichte van het klimaat en aan de relevantie van onze duurzaamheidsambitie als onderdeel van onze #inspire2022-strategie.

Terugblikkend op het tweede kwartaal zagen we dat onze producten en diensten het zeer goed bleven doen. In een zeer concurrentiële context hebben we onze belangrijkste klantenbasissen eens te meer laten aangroeien. Dit geldt vooral voor de premiumsegmenten van de markt, zoals blijkt uit de flinke groei van onze tv-klantenbasis met 12.000 abonnementen. Ook voor mobiel sloten we opnieuw een sterk kwartaal af, met 48.000 extra postpaidabonnementen. Deze resultaten illustreren de sterke mobiele groei voor Enterprise en het aanhoudende succes van Flex, dat nu al 619.000 abonnees telt. In het Consumer-segment groeide onze convergente klantenbasis in het tweede kwartaal aan met 18.000 klanten, die een hoger dan gemiddelde ARPC vertegenwoordigden.

We kregen groen licht van de Belgische mededingingsautoriteit en het verheugt mij Mobile Vikings te mogen verwelkomen in de Proximus-familie. Mobile Vikings is het toonaangevende merk voor de digitale adepten in België en vormt een perfecte aanvulling op het aanbod van Scarlet en Proximus.

Onze versnelde fiberuitrol verloopt volgens plan. In het tweede kwartaal werden er wekelijks gemiddeld 7.400 woningen en bedrijven aangesloten, waardoor we 89.000 bijkomende woningen en bedrijven van fiber hebben voorzien, goed voor een dekkingsgraad van iets meer dan 10%. De superioriteit van fiber werd in juni duidelijk aangetoond met een wereldrecord van 25 Gbps in Antwerpen, en dit vertaalt zich ook in het aantal klanten. In het tweede kwartaal van 2021 hebben 14.000 nieuwe residentiële klanten ingetekend op een van onze fiberaanbiedingen, wat het aantal Consumer-klanten voor fiber eind juni 2021 op 90.000 brengt.

Ik ben blij dat ons partnerschap met Eurofiber voor het zuidelijke deel van België werd goedgekeurd door de Europese autoriteiten, zoals gisteren werd aangekondigd. De pas opgerichte joint venture Unifiber zal tegen 2028 minstens 500.000 woningen en bedrijven van fiber voorzien. Nu onze twee partnerschappen voor fiber operationeel zijn en we onze eigen fiberuitrol versnellen, zitten we goed op schema om onze ambitie waar te maken en tegen 2028 in totaal 4,2 miljoen woningen en bedrijven in België van fiber te voorzien.

Ons Enterprise-segment slaagt er dan weer in de lopende transformatie in goede banen te leiden, en de impact ervan wordt gecompenseerd door de aanhoudend sterke resultaten van de telecomdiensten. Specifiek voor ICT biedt de grotere digitale adoptie structurele kansen. Hierbij denken we vooral aan cloud, beveiliging, IoT en diensten rond samenwerking. In die context zorgen onze convergente telco-ICT-oplossingen en ons opkomend end-to-end dienstenaanbod voor een stijgend aandeel van de omzet uit ICT-diensten, waarvan de marge hoger ligt.

Buiten onze activiteiten op de thuismarkten kende TeleSign opnieuw een sterke omzetgroei en noteerde het een stijging van 22,5% bij een constante wisselkoers, dankzij zowel programmeerbare communicatie als digitale identiteitsdiensten. Het tweede kwartaal werd afgesloten met een goed gevuld orderboek, dat de basis zal zijn voor een verdere omzetgroei met dubbele cijfers in de tweede helft van het jaar.

Nu het effect van COVID-19 op het wereldwijde reisverkeer is geannualiseerd, kunnen we voor ons segment BICS een opmerkelijke trendverbetering vaststellen ten opzichte van de vorige kwartalen. Vooral de omzet uit de kerndiensten van BICS kende een sterke stijging ten opzichte van een jaar voordien, dankzij een stevige groei van Application-to-Person-berichten en cloudcommunicatie, zowel in de telecom- als de digitale bedrijvenmarkt.

Algemeen gezien zijn we zeer tevreden over onze strategische vooruitgang en de financiële resultaten die we tot nu toe in 2021 hebben geboekt. Voor de rest van het jaar bestaat er nog steeds enige onzekerheid over de snelheid van het herstel nadat de beperkingen in het kader van COVID-19 zijn opgeheven. Ondanks deze onzekerheid hebben we er vertrouwen in dat we onze jaarverwachtingen voor 2021 zullen kunnen waarmaken, meer bepaald een onderliggende omzet op de thuismarkten dicht bij het niveau van 2020, een onderliggende groepsebitda tussen 1.750 en 1.775 miljoen EUR, en een capex, exclusief spectrum en voetbaluitzendrechten, van bijna 1,2 miljard EUR, dit alles op organische basis. Het niveau van de nettoschuld/ebitda zal naar verwachting onder 1,6X blijven."

Kerncijfers
ga naar
https://www.proximus.com/nl/news/2021/20210730-financial-results-q2-2021.html



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL