Succes op drupa-beurs bevestigt Agfa Graphics' strategie en technologisch leiderschap

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 12/06/2008 09:47
Agfa Graphics boekt voor meer dan 100 miljoen euro aan bestellingen voor zijn drukvoorbereidingsoplossingen en zijn industriële inkjettechnologie.
Mortsel, België - 12 juni 2008 - 8.30 uur CET
Agfa Graphics meldde vandaag dat de editie 2008 van de vierjaarlijkse drupa-vakbeurs voor drukkers een groot succes was. Agfa Graphics' stijlvolle stand trok de aandacht van het talrijk opgekomen publiek en zijn vernieuwende oplossingen konden rekenen op algemene bijval van de professionals uit de drukindustrie. Bijgevolg noteerde Agfa Graphics een groot aantal bestellingen, zowel voor het drukvoorbereidingssegment als voor industriële inkjet.

Groot aantal bestellingen op drupa-beurs
Agfa Graphics tekende voor meer dan 100 miljoen euro aan contracten (inclusief het eerste jaar van contracten voor verbruiksgoederen), wat de sterke interesse voor zijn toonaangevende, innovatieve productportfolio weerspiegelt.

De bezoekers van drupa 2008 richtten hun aandacht duidelijk op de industriële inkjetsystemen en op de ecologische drukvoorbereidingsoplossingen. Dit vormt een bevestiging van de groeistrategie die Agfa Graphics in beide gebieden volgt.

Drupa-doelstellingen voor industriële inkjet overtroffen
Ze waren reeds een hype op drupa 2004, maar sindsdien groeiden de industriële inkjetsystemen uit tot een volwaardige technologie. Op drupa 2008 namen deze systemen dan ook een centrale plaats in. Deze marktevolutie bevestigt Agfa Graphics' strategie voor industriële inkjet. De onderneming investeert zwaar om in dit nieuwe segment van de drukindustrie een betrouwbare wereldspeler te worden met een volledig gamma van industriële druksystemen op basis van UV-inkt.

De eerste generatie van Graphics' inkjetsystemen was op drupa erg succesvol. De onderneming verkocht :Anapurna-breedformaatprinters, :Dotrix-inkjetpersen en high-end :M-Press industriële inkjetpersen voor een totaal bedrag van ongeveer 15 miljoen euro.
Van de grote systemen werden verscheidene eenheden verkocht. Zo kocht Corlet (Frankrijk) een :Dotrix Transcolor duplex voor het drukken van boeken. Het Britse Gardners kocht een tweede :Dotrix Modular-systeem. De Amerikaanse drukker van gespecialiseerd drukwerk Noteworthy besliste ook een tweede :Dotrix Modular te bestellen voor het bedrukken van plastic zakken.
Op het vlak van de breedformaatdruk met UV-inkt noteerde Agfa Graphics bestellingen voor meer dan 100 systemen, met de nieuwe :Anapurna XLS in een glansrol. Dit systeem werd op de beurs geïntroduceerd.

Ecologische technologie staat centraal in drukvoorbereiding
In het segment van de drukvoorbereiding gaat de omschakeling van analoge Computer-to-Film-systemen naar digitale Computer-to-Plate-oplossingen onverminderd voort. Drupa 2008 gaf bovendien blijk van een groeiende interesse in oplossingen die Computer-to-Plate-drukkers de mogelijkheid geven om op een meer milieuvriendelijke manier te werken. Op dit vlak zet Agfa Graphics de norm met zijn baanbrekende ThermoFuse-technologie. Dankzij Agfa Graphics' chemievrije :Azura-drukplaten en chemiearme :Amigo-drukplaten kunnen drukkers het gebruik van chemicaliën in het drukproces verminderen en tegelijkertijd de kwaliteit van hun drukwerk verbeteren. Voorts wordt de vernieuwende :Energy Elite-drukplaat algemeen erkend als de beste thermische drukplaat die niet gebakken moet worden.

Agfa Graphics tekende belangrijke contracten met de Britse Wyndeham Press Group, die 7 :Avalon N-plaatbelichters kocht en een overeenkomst sloot voor een drukplatencontract voor vijf jaar. Met de Founder Corporation (Peking) werd een meerjarige overeenkomst gesloten voor de distributie in China van Agfa Graphics' drukvoorbereidingsoplossingen voor krantendrukkers. De eerste Super-VLF-plaatbelichter (:Avalon N48) werd verkocht aan de Italiaanse Mazzucchelli Printing Group. Deze onderneming tekende ook een meerjarig drukplatencontract. Voorts tekende Agfa Graphics een belangrijk contract voor 11 :Advantage-plaatbelichters en een meerjarig contract voor drukplaten met de Oostenrijkse MediaPrint Zeitungsdruckerei. Deze onderneming wordt de eerste krantendrukkerij ter wereld die de overstap maakt naar chemievrije CtP-systemen.

Vooruitzichten
Rekening houdend met de economische vertraging in de VS en met de eerste tekenen van een vertraging in het Verenigd Koninkrijk, bevestigt Agfa Graphics zijn vooruitzichten voor 2008. De businessgroep verwacht een stabiele omzet voor drukvoorbereiding, aangezien de groei van de digitale oplossingen de achteruitgang in het analoge segment zou moeten compenseren. Agfa Graphics zal ook de opstartverliezen voor industriële inkjet blijven verminderen, waardoor dit segment in de loop van 2009 de rendabiliteitsdrempel zou moeten bereiken.
Stefaan Vanhooren, President Agfa Graphics, zei: "De drukindustrie is een erg competitieve business, maar er zijn nog steeds aanzienlijke kansen voor bedrijven die bereid zijn zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Ons succes op drupa bevestigt dat we de juiste strategieën volgen. We streven ernaar onze positie in het groeiende segment van de digitale drukplaten uit te breiden en we stellen ons tot doel een wereldspeler te worden in de markt van de industriële inkjetdruk. Om onze rendabiliteit verder te verbeteren, blijven we ons concentreren op het verminderen van onze kosten. We onderzoeken eveneens de mogelijkheid om selectieve prijsverhogingen door te voeren voor onze verbruiksgoederen."





Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL