Delhaize Groep rapporteert opbrengsten 2011

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 12/01/2012 11:52
Delhaize Groep rapporteert opbrengsten 2011 en kondigt optimalisatie van het netwerk aan om de winstgevende groei te versnellen

Opbrengsten 4de kwartaal 2011 (aan ongewijzigde wisselkoersen)
- Opbrengstengroei voor de Groep van 7,0% (+1,5% exclusief Maxi)
- Voortdurende sterke tendensen in de 200 Food Lion Phase One winkels
- Uitstekende opbrengstengroei bij Bottom Dollar Food in Philadelphia
- Sterke opbrengstengroei in Zuidoost-Europa en Azië (+62,9%, +6,6% zonder Maxi)

Opbrengsten boekjaar 2011 (aan ongewijzigde wisselkoersen)
- Opbrengstengroei voor de Groep van 4,6% (+2,4% exclusief Maxi)
- Opbrengstengroei in al onze bedrijfssegmenten
- Sterke opbrengstengroei in Zuidoost-Europa en Azië (+32,1%, +7,5% zonder Maxi)

Andere kerncijfers
- Optimalisatie van het winkelnetwerk: sluiting van 146 en conversie van 64 onvoldoende presterende winkels in de V.S. en Zuidoost-Europa
- Investeringsprogramma van ongeveer EUR 800-850 miljoen in 2012, voor onder meer 200 tot 230 winkelopeningen en ongeveer 200 winkelvernieuwingen
- Versnellen van de Food Lion- merkstrategie naar 600 tot 700 bijkomende winkels tegen eind 2012

Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder

Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep, verklaarde: "Hoewel onze opbrengsten voor het boekjaar groeiden, zijn wij teleurgesteld in onze vierde kwartaalresultaten in de V.S. en België. De consumenten bleven onder druk in het vierde kwartaal als gevolg van de macro-economische omstandigheden en dit leidde tot een vermindering van hun uitgaven. Wij stelden eveneens een toename van de concurrentiële activiteit vast. Wij zijn vastberaden om onze prijscompetitiviteit in 2012 verder te verbeteren, in het bijzonder in de V.S. en in België."
"Na een grondige herziening van ons winkelportfolio hebben wij besloten om in het eerste kwartaal van 2012 een aantal winkels te sluiten of te converteren in de V.S. en Zuidoost-Europa. Deze beslissing is in lijn met ons New Game Plan, dat gericht is op het versnellen van onze winstgevende groei. Voor een distributeur is het nooit een gemakkelijke beslissing om winkels te sluiten en wij zijn ons terdege bewust van de impact op onze medewerkers, klanten en de gemeenschappen waarin we actief zijn. Dit gezegd zijnde, hebben wij het gevoel dat deze beslissingen aansluiten bij onze verantwoordelijkheid tegenover onze aandeelhouders om middelen te investeren waar ze het meeste zullen opleveren. We verwachten ten volle dat deze acties waardeverhogend zullen zijn in 2012.

"Wij voeren onze New Game Plan strategie nauwgezet uit en blijven investeren in de talrijke initiatieven die er deel van uitmaken, zoals het succesvolle herpositioneringswerk bij Food Lion, de uitbreiding van Bottom Dollar Food in haar nieuwere markten en onze groeiplannen voor Zuidoost-Europa. Deze zullen nog steeds ruimschoots gefinancierd worden door het aangekondigde kostenbeparingsplan van jaarlijks bruto EUR 500 miljoen die wij naar verwachting tegen eind 2012 zullen overschrijden. Wij bevestigen onze doelstelling voor het verwezenlijken van een jaarlijkse opbrengstengroei van 5 tot 7% tegen 2014 en de ambitieuze plannen voor de opening van 450 nieuwe winkels in onze markten met hoge groei in de komende drie jaar, zoals reeds aangekondigd tijdens de recente analistenvergadering."



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL