DSM kondigt programma aan om winst DSM Nutritional Products met EUR 100 miljoen te verbeteren

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 28/06/2007 08:36
- Lancering van programma 'Aspire to Win' om winst met EUR 100 miljoen te verbeteren
- Bevestiging doelstelling18% EBITDA-marge zoals opgenomen in Vision 2010
- DSM goed gepositioneerd om te profiteren van belangrijke voedings- en gezondheidstrends

Koninklijke DSM N.V. (DSM) kondigt vandaag een omvangrijk winstverbeteringsprogramma aan voor DSM Nutritional Products dat door een mix van kostenbesparingen en toegenomen winsten uit hogere opbrengsten naar verwachting jaarlijks minimaal EUR 100 miljoen in verbeterde winstgevendheid zal opleveren.

Het programma start in de tweede helft van 2007 en loopt door in 2008 en 2009, zodat het de Nutrition-business in staat zal stellen de in Vision 2010 opgenomen doelstelling ten aanzien van het niveau van de EBITDA-marge van ten minste 18% te realiseren. Voor 2008, het eerste volledige jaar van het programma, wordt verwacht dat de gunstige effecten ervan de negatieve impact zullen compenseren van het aflopen van de contracten die samenhingen met de acquisitie van Roche Vitamins.

De eenmalige kosten van het programma worden op ongeveer EUR 40 miljoen na belastingen geschat, waarvan het grootste deel naar verwachting in 2008 gemaakt zal worden. Daarnaast gaat DSM Nutritional Products investeren in verdere optimalisatie van de bedrijfsprocessen, inclusief vervanging van talrijke legacy-systemen door een geïntegreerd SAP ERP-systeem.

Stephan Tanda, lid van de Raad van Bestuur van DSM en verantwoordelijk voor DSM's Nutrition-activiteiten, zei het volgende over het plan: 'DSM Nutritional Products is goed gepositioneerd om te profiteren van de belangrijkste hedendaagse trends op het gebied van voeding, gezondheid en welzijn. Het vandaag aangekondigde uitgebreide winstverbeteringsprogramma, dat gericht is op verbetering van marges door betere beheersing van onze kostenbasis, verdere differentiatie van onze producten en versnelling van innovatie-activiteiten, zal naar verwachting resulteren in groei op basis van efficiency en innovatie en ons in staat stellen om de in Vision 2010 vermelde doelstelling van een EBITDA-marge van 18% te behalen.'

Het winstverbeteringsplan, 'Aspire to Win', is gebaseerd op drie belangrijke pijlers:

Kostenverlagingen
De belangrijkste elementen van het kostenbesparingsprogramma hebben betrekking op verkoopkosten, algemene kosten en administratieve kosten, met inbegrip van de implementatie van een nieuw, wereldwijd ERP-systeem, verdere stroomlijning van bedrijfsprocessen en vermindering van de administratieve overhead. Aanvullende kostenverbeteringen zullen gericht zijn op productieactiviteiten, zowel op de belangrijkste productielocaties als in de premix-fabrieken, inclusief de inkoop van grondstoffen en diensten. Verder wordt er gekeken naar mogelijkheden om de R&D-uitgaven en de footprint van de activiteiten te optimaliseren.

Versterking van differentiatie-activiteiten
Onze klanten hebben te maken met een snel toenemende behoefte om te voldoen aan de hoogste normen ten aanzien van kwaliteit, traceability en werkzaamheid. DSM Nutritional Products is goed gepositioneerd om in te helpen spelen op deze vragen van een steeds merk- en kwaliteitsbewustere markt. DSM gaat zijn marketinginspanningen en de samenwerking met toonaangevende spelers in de voedings- en diervoederindustrie uitbreiden. Een voorbeeld is het assortiment van gegarandeerd veilige vitamine C-producten onder de naam QUALI-CTM.

Versnelde innovatie
Benutting van het innovatiepotentieel van gezondheidsbevorderende ingrediënten voor Animal Nutrition, Human Nutrition en Personal Care wordt verder gestimuleerd door versnelde marktpenetratie en nieuwe toepassingen voor jonge producten zoals TEAVIGOTM (het zuiverste groene thee-extract in de industrie) en Hy.D© (de geavanceerde bron van vitamine D3 voor pluimvee), en de introductie van nieuwe producten zoals i-flexTM (een nieuw voedingssupplement voor gezonde gewrichten) en BeauActiveTM MTP (een natuurlijk cosmetica-ingrediënt dat lijnen en rimpels tegengaat). Verdere groei wordt gestimuleerd door een geïntensiveerd acquisitieprogramma gericht op het insourcen van producten en technologieën in een vroeg stadium van ontwikkeling en op de acquisitie van start-ups en innovatieleiders.


DSM DSM is wereldwijd actief op het gebied van producten voor de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie, hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën. De onderneming ontwikkelt, produceert en verkoopt innovatieve producten en diensten die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM-producten worden gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen, zoals voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, cosmetica, geneesmiddelen, auto's en andere transportmiddelen, coatings en verf, producten voor de bouw en elektrotechnische en elektronica-producten. DSM's strategie, genaamd Vision 2010 - Building on Strengths, is gericht op versnelde winstgevende en innovatieve groei van de specialty-activiteiten van de onderneming. De pijlers van deze strategie zijn marktgedreven groei en innovatie en uitbreiding in opkomende economieën. DSM heeft een jaaromzet van ruim €8 miljard en biedt werk aan zo'n 22.000 mensen wereldwijd. DSM behoort met veel van zijn activiteiten tot de wereldtop. De onderneming heeft vestigingen in Europa, Azië, Afrika, Australië en Noord- en Zuid-Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland. Meer informatie over DSM is te vinden op www.dsm.com




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL