SolaRoad krijgt vervolg in Californië

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 31/03/2016 11:22
Het Nederlandse fietspad met geïntegreerde zonnepanelen dat stroom opwekt krijgt een vervolg in Californië. De Californische wegbeheerder Caltrans en de provincie Noord-Holland hebben daarover een intentie-overeenkomst getekend. De nieuwste pilot voor SolaRoad komt in Kern County.

SolaRoad bestaat uit betonnen modules met zonnecellen en een licht doorlatende, geharde glazen toplaag. Het concept is ontwikkeld door de provincie Noord-Holland, TNO, Ooms Civiel en Dynniq. Sinds november 2014 ligt een stuk SolaRoad van 70 meter bij Krommenie. Het wordt drie jaar lang gemonitord, de resultaten van de proef zijn tot nu toe positief. In het eerste jaar werd 9800 kWh energie opgewekt: genoeg om een aantal huishoudens een jaar lang van elektriciteit te voorzien.

Om SolaRoad verder te ontwikkelen zijn meer testlocaties nodig. Nederland en Californië wisselen in het samenwerkingsprogramma ‘Coast to Coast’ al jaren kennis en ervaring uit over CO2 reductie door duurzaam vervoer en slimme energie-oplossingen. De Californische minister Matt Rodriquez en staatssecretaris Janea A. Scott maakten kennis met SolaRoad tijdens een recent werkbezoek aan Nederland en waren meteen enthousiast. De partners slaan nu de handen ineen om de technologie achter SolaRoad ook in het Californische wegennet toe te passen.

SolaRoad is een combinatie van TNO, Prov. Noord-Holland en Ooms (Antea Group) en Imtech in het verleden.

Oud bericht van
Haarlem, 12 november 2015

Eén jaar SolaRoad Krommenie: energieopbrengst 9800 kWh

Zonnefietspad SolaRoad in Krommenie bestaat één jaar. In dat eerste jaar is 9800 kWh energie opgewekt: genoeg om drie huishoudens van elektriciteit te voorzien. Dat is conform de (in mei naar boven bijgestelde) verwachtingen. Het pad is met gebruikmaking van de opgedane ervaring ook voorzien van een verbeterde coating. Het consortium, bestaande uit de Provincie Noord-Holland, TNO, Imtech Traffic&Infra en Ooms Civiel, kijkt dan ook terug op een geslaagd eerste jaar van de pilotfase. ederland 14% duurzame energie in 2020
“In 2020 wil Nederland 14% duurzame energie opwekken. Proeftuinen als SolaRoad zijn essentieel om deze ambitie te helpen realiseren. Komend jaar blijven wij SolaRoad ontwikkelen in de hoop dat het uiteindelijk een levensvatbaar product wordt voor een toepassing op meer type wegen", aldus Elisabeth Post, gedeputeerde Verkeer en Vervoer voor Noord-Holland.

Testfase
De pilotfase van SolaRoad beslaat drie jaar waarin diverse metingen en tests worden uitgevoerd. Naast de positieve resultaten met betrekking tot de energieopbrengst is in dit eerste jaar ook gebleken dat de elementen zich goed gedragen. Ook de gebruikerservaringen zijn positief: in het eerste jaar reden er 300.000 fietsers en brommers over het pad waarbij zich geen problemen hebben voorgedaan. Alleen de lichtdoorlatende coating bleek nog niet optimaal te zijn. Afgelopen winter bleek een deel van de coating los te raken door krimp van het materiaal. Er werd in samenwerking met de Vlaq groep een verbeterde coating ontwikkeld die inmiddels is aangebracht.

Van living lab naar vervolgproject
Deze verbetering en de testresultaten zijn belangrijk voor de doorontwikkeling van SolaRoad. Volgend jaar wordt volgens plan in Krommenie een volgende 20 meter aangelegd van een geoptimaliseerde versie van SolaRoad waarmee verder getest wordt. Er is wereldwijd veel belangstelling voor SolaRoad in Krommenie, afgelopen jaar zijn een aantal buitenlandse politieke delegaties en vele journalisten langs geweest. Een en ander heeft geleid tot een vijftal potentiële vervolgprojecten, waarvan drie in Nederland en twee in het buitenland. RTLZ Toekomstmakers plaatste SolaRoad bovendien in de Top 100 van meest innovatieve projecten van Nederland.

Het eerste wegdek ter wereld dat energie oplevert
SolaRoad is een proeftracé van ongeveer 70 meter en bestaat uit een fietspad van betonnen modules van 2,5 bij 3,5 meter. In één rijrichting zijn zonnecellen aangebracht onder een geharde glazen toplaag van ongeveer 1 cm dikte, met een stroeve, transparante coating. De zonnestroom uit de weg wordt geleverd aan het elektriciteitsnet en kan toegepast worden voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, huishoudens en (op termijn) elektrische auto’s die er overheen rijden. Dit proeftracé van SolaRoad werd vorig jaar op 12 november 2014 door minister Kamp van Economische Zaken en gedeputeerde Elisabeth Post van de Provincie Noord-Holland geopend. Het pad ligt in Krommenie, langs de N203.SolaRoad is een project van TNO, Provincie Noord-Holland, Imtech Traffic&Infra en Ooms Civiel.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL