Financiële resultaten van de Proximus Groep - Eerste kwartaal 2024

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

26/04/2024 07:10
Proximus behoudt in het eerste kwartaal van 2024 een sterke commerciële dynamiek en realiseert een uitstekende stijging van de groepsebitda met 5%
Aanhoudende sterke commerciële prestaties op de thuismarkten in het eerste kwartaal: mobiele postpaid (+21.000), internet (+12.000) en convergente klanten (+17.000).
Verdere opschaling van fiber: 36% “fiber in the street”, 44.000 bijkomende geactiveerde fiberlijnen in het eerste kwartaal, goed voor een totaal van 441.000 eind maart 2024.
De omzet op de thuismarkten steeg in het eerste kwartaal van 2024 met 4,5% tot 1.201 miljoen EUR, met een stijging van de omzet uit diensten van 6,5% voor Residential en 2,7% voor Business.
De ebitda op de thuismarkten bedroeg 424 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2024, een stijging met 4,7% op jaarbasis dankzij een sterke groei van de directe marge met 5,4%.
De internationale ebitda steeg met 8,6% tot 30 miljoen EUR, ondersteund door de groei van de directe marge uit “Communications & Data” met 0,9% en lagere kosten.
De onderliggende omzet van de Proximus Groep kwam in het eerste kwartaal van 2024 uit op 1.504 miljoen EUR, +1,2% op jaarbasis, en de onderliggende ebitda op 454 miljoen EUR, +5,0% op jaarbasis.
De capex voor het eerste kwartaal van 2024 kwam uit op 294 miljoen EUR en de gecorrigeerde vrije kasstroom op -112 miljoen EUR, onder invloed van de timing van bedrijfskapitaal.
Verwachtingen voor het volledige jaar 2024 vol vertrouwen bevestigd.
Lees het volledige financiële verslag voor Q1 hier

Highlights Q1 2024
Op de thuismarkten sloot Proximus het eerste kwartaal van 2024 af met een verdere sterke groei in mobiele postpaid: netto kwamen er 000 nieuwe klanten bij, ondersteund door de aantrekkelijke merkenportfolio van Proximus en een superieur mobiel netwerk. De fibervoetafdruk van Proximus bereikte eind maart 2024 een significant niveau van 1.841.000 aansluitbare woningen en bedrijven, en ondersteunde de sterke groei van de internetbasis (+12.000). De residentiële convergente aanbiedingen groeiden aan met 17.000 klanten tot een totaal van 1.130.000, een stijging met 6,5% op jaarbasis. Eind maart 2024 telden Residential en Business samen 441.000 actieve fiberlijnen, waarvan er 44.000 werden toegevoegd in het eerste kwartaal. De afname van het aantal tv-abonnementen bleef beperkt tot 15.000, terwijl het aantal abonnementen voor vaste spraak daalde met 43.000.
De onderliggende omzet van Proximus op de thuismarkten steeg in het eerste kwartaal van 2024 met 4,5% tot 1.201 miljoen EUR. De Residential unit boekte 5,9% meer omzet, waarbij de omzet uit Customer Services sterk aangroeide met 6,5% en de omzet uit toestellen op jaarbasis steeg met 9 miljoen EUR. De omzet uit convergente diensten steeg met 10,9% dankzij verdere klantenaangroei en de inflatiegebonden prijsstijgingen. De omzet voor Business steeg met 3,1% op jaarbasis, ondersteund door een voortgezette groeitrend van Business Services met een stijging van 2,7% op jaarbasis. Dit was te danken aan de stijging van de omzet uit IT-diensten (7,8%), vaste data (5,5%) en mobiele diensten (0,3%), die de afname van de omzet uit vaste spraak (-5,6%) ruimschoots compenseerde. De omzet uit producten steeg met 4 miljoen EUR in vergelijking met dezelfde periode het jaar voordien. Voor Wholesale rapporteerde Proximus in totaal een omzetdaling met 4,9%, wat te wijten was aan het verlies aan omzet uit interconnectie met een lage marge (-6 miljoen EUR), terwijl de omzet uit wholesalediensten steeg met 10,2% dankzij diensten aan de joint ventures.
In het eerste kwartaal van 2024 bedroeg de ebitda op de thuismarkten 424 miljoen EUR, 4,7% hoger dan in de dezelfde periode in 2023. De verbetering tegenover het vorige kwartaal (0,9%) weerspiegelt de hogere directe marge (5,4%) en de voortgezette kostenbesparingen in het hele bedrijf, terwijl de opex op jaarbasis begint te matigen doordat de inflatiepiek voorbij is.
Het internationale segment[1] van Proximus boekte, via zijn twee merken BICS en Telesign, een directe marge van 94 miljoen EUR, een stijging met 0,6% op jaarbasis (0,7% bij constante wisselkoers), ondanks een omzetdaling met 10,3% (10,2% bij constante wisselkoers) tot 316 miljoen EUR. De omzet van de productgroep “Communications & Data” bedroeg 197 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2024 (-9,9%), terwijl zijn directe marge op jaarbasis steeg met 0,9%. Dit was toe te schrijven aan de groei van digitale identiteitsdiensten, mobiliteitsdiensten en omnichannel CPaaS-diensten, die deels werd tenietgedaan door de impact van lagere sms-volumes. De productgroep “P2P Voice & Messaging” boekte een omzet van 138 miljoen EUR (-15,5%), met een stabiele directe marge. Dankzij een goed kostenbeheer en een groeiende directe marge boekte het internationale segment een ebitda van 30 miljoen EUR, wat neerkomt op een stijging met 8,6% ten opzichte van het jaar voordien.
Globaal kwam de onderliggende omzet van de Proximus Groep in het eerste kwartaal van 2024 uit op 504 miljoen EUR, een stijging met 1,2% dankzij een sterke toename van de omzet op de thuismarkten. De onderliggende groepsebitda bedroeg 454 miljoen EUR, een stijging met 5,0% op jaarbasis.
De groepscapex bedroeg 294 miljoen EUR in het eerste kwartaal van 2024. Dit is 17 miljoen EUR minder dan in de vergelijkbare periode in 2023. Dit weerspiegelt vooral de lagere capexbehoeften voor de eigen fiberuitrol van Proximus, terwijl de capex voor de aansluiting en activering van klanten toeneemt. Daarnaast bleef Proximus investeren in het mobiele netwerk (RAN) en in IT en digitale klantenervaring.
Eind maart 2024 bedroeg de vrije kasstroom na correctie voor uitgaande cash in het kader van fusies en overnames -112 miljoen EUR (-128 miljoen EUR op gerapporteerde basis). Dit weerspiegelt vooral de trimestriële timingeffecten op het operationele bedrijfskapitaal (vorderingen, schulden en inventaris) en de uitgaande cash om het capexinvesteringsprogramma te ondersteunen.
Guillaume Boutin
CEO van de Proximus Groep
Met dit eerste kwartaal hebben we het jaar uitstekend ingezet voor onze activiteiten op de thuismarkten. Ondertussen bereiden we ons voor op de komst van Route Mobile om zo de volgende stap te zetten in de ontwikkeling van onze internationale groeiplannen

We zijn trots de resultaten voor de eerste drie maanden van het jaar bekend te maken. In een concurrentieomgeving in volle verandering bleven onze activiteiten op de thuismarkten commercieel sterk presteren, ondersteund door onze productsuperioriteit en multimerkenstrategie. De combinatie met een weldoordacht waardebeheer heeft geleid tot een uitstekende groei op jaarbasis met 4,5% van de omzet op de thuismarkten. We zijn vooral tevreden over onze kernactiviteit Domestic Services, die een stijging kende met 4,9%. In combinatie met onze aanhoudende kostenbesparingsinspanningen leidde dit tot 4,7% ebitdagroei op de thuismarkten, wat de terugkeer naar ebitdagroei sedert het vierde kwartaal van 2023 bevestigt. Met deze uitstekende start overtreffen we onze oorspronkelijke verwachtingen. Hoewel we nu liever voorzichtig blijven, heb ik er het volste vertrouwen in dat we onze doelstellingen voor 2024 zullen halen.

De superioriteit van ons vaste en ons mobiele netwerk blijft onze commerciële prestaties stevig ondersteunen.Voor onze vaste activiteiten blijft de verdere uitrol van ons fibernetwerk dan ook een belangrijke prioriteit.Op het einde van het eerste kwartaal van 2024 waren meer dan 1,8 miljoen woningen en bedrijven in 159 steden aansluitbaar op fiber. Deze voortdurende snelle uitrol wordt ook ondersteund door onze joint ventures voor fiber, Fiberklaar en Unifiber, die ons helpen om onze pionierspositie te consolideren. Eind maart 2024 beschikte 36% van alle woningen en bedrijven in België over “fiber in the street”. Terwijl we onverminderd verdergaan met onze fiberuitrol, boeken we ook vooruitgang in onze gesprekken om tot samenwerking voor fiber te komen, in lijn met de eerdere communicaties van het BIPT en de Belgische Mededingingsautoriteit.

Wat onze mobiele activiteiten betreft, wordt ons mobiele netwerk voortdurend erkend voor zijn topkwaliteit, en daar kan ik alleen maar blij om zijn. Na Ookla en Testaankoop publiceerde nu ook het BIPT de resultaten van zijn jaarlijkse testcampagne. Het netwerk van Proximus scoort eens te meer het best met ongeëvenaarde downloadsnelheden voor zowel 4G als 5G.

De eerste maanden van het jaar waren ook productief op het gebied van innovatieve productlanceringen. Eerst lanceerden we onze gloednieuwe compacte TV Box uit gerecycleerd plastic. De nieuwe box is aanzienlijk kleiner dan de vorige, garandeert een nog betere gebruikerservaring, omvat nieuwe functies zoals Wi-Fi 6-technologie en verbruikt tot 40% minder energie.We hebben ook onze nieuwe Proximus+ app gelanceerd, die gebruikers een brede waaier aan innovatieve diensten van topkwaliteit biedt om hun dagelijkse digitale leven gemakkelijk te organiseren.

Wat onze internationale activiteiten betreft, effenen we het pad om een wereldleider in digitale communicatie uit te bouwen. Alle goedkeuringen zijn nu binnen en daarmee zitten we in de laatste rechte lijn voor de overname van Route Mobile. De transactie zal naar verwachting in mei 2024 worden afgerond. De financiering van de transactie wordt gedekt door de succesvolle uitgifte van een obligatielening van 700 miljoen EUR met een coupon van 3,75% en een looptijd van 10 jaar.

Met het oog op de integratie van onze internationale ambities hebben we de rapportering voor ons internationale segment afgestemd op de aard van de geleverde diensten. Hiermee bereiden we de weg voor de integratie van Route Mobile binnen ons internationale segment en zijn we optimaal gepositioneerd om de verwachte ebitda-synergieën van minstens 90 miljoen EUR op run-rate basis te realiseren. Over het eerste kwartaal van 2024 rapporteerde het internationale segment een stijging met 0,6% van de directe marge (of 0,7% bij een constante wisselkoers).De directe marge van “Communications & Data” nam toe met 0,9%, inclusief een gematigde eencijferige groei van de directe marge voor CPaaS- en digitale identiteitsdiensten. De directe marge voor “P2P Voice & Messaging” bleef stabiel op jaarbasis.

Als reactie op de toenemende dreiging van cyberfraude en de stijgende sms-kosten heeft Telesign Verify API gelanceerd, een nieuwe omnichannel API die de voornaamste kanalen voor gebruikersverificatie (sms, Silent Verification, e-mail, OTT, ...) binnen een enkele API integreert. Deze toekomstzekere technologie is een belangrijke mijlpaal in de strijd tegen fraude en biedt bedrijven een voorspellende en kosteneffectieve oplossing.

Tot slot hebben we het tweede jaar van onze bold2025-strategie sterk ingezet: we zetten de positieve ebitdatrend die het vorige kwartaal werd gestart voort en noteerden in het eerste kwartaal een sterke groei van de groepsebitda met 5%. We zorgden voor een sterke commerciële dynamiek op de thuismarkten en volgen een duidelijk pad voor onze internationale ambitie en de waardecreatie die daarmee gepaard gaat. Zoals ik al zei, kunnen we onze verwachtingen voor 2024 vol vertrouwen bevestigen, ondanks de verwachte veranderingen van de marktstructuur.

Kerncijfers
Operationele cijfers, in duizendtallen
lees verder
https://www.proximus.com/nl/news/2024/20240426-financial-results-q1-2024.html



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL